Italië

augustus/september 2019

Op woensdag 28 augustus kwamen we na een paar dagen Zwitserland aan bij Villa Novecento Romantic Hotel in Courmayeur, een charmant oud stadje aan de voet van de Mont Blanc, in de Valle d'Aosta in Italië. Een mooi en goed verzorgd hotel, het personeel was gekleed in de plaatselijke klederdracht en was erg aardig en behulpzaam. De eerste avond kregen we een goed verzorgd diner voorgezet, het ontbijt was enorm uitgebreid, je kon bijna niets verzinnen wat er niet was.

Op vrijdag 30 augustus vertrok in Courmayeur een trail en kwamen er ook lopers van een andere trail door Courmayeur.

Villa Novecento Romantic Hotel en Courmayeur

Op donderdag 29 augustus hebben we een mooie wandeling gemaakt in de buurt van Courmayeur. Langs de route op een berghelling lag een erg druk bezocht restaurantje waar we op het terras geluncht hebben. Onderweg veel sprinkhanen en krekels gezien, een aantal mooie vlinders en insecten en mooie bloemetjes.

Wandeling in de buurt van Courmayeur

Op zondag 1 september zijn we naar Aosta gereden, een oude Romeinse stad en de hoofdstad van de Valle d'Aosta, met restanten van een forum, een amfitheater en stadsmuren met poorten.

Aosta

Voordat we op maandag 2 september naar het meer van Annecy in Frankrijk vertrokken, waar we nog een paar dagen geboekt hadden ter afsluiting van onze vakantie, zijn we met de kabelbaan Skyway Monte Bianco, een grote ronddraaiende gondel, naar de Punta Helbronner gegaan op 3.462 meter aan de Italiaanse kant van de Mont Blanc. Toen we vertrokken waren er pas een paar wolken te zien, maar toen we boven waren zagen we nog net een klein stukje van de omgeving, daarna trok de bewolking helemaal dicht. We hebben boven nog iets gedronken en rondgekeken, daarna zijn we met de gondel weer terug naar beneden gegaan.

Skyway Monte Bianco

Op de terugweg zijn we halverwege uitgestapt om de botanische tuin die daar ligt te bekijken. In deze botanische tuin bloeien de eerste bloemen in juli en de bloeiperiode duurt ongeveer 3 maanden. Daarna is de botanische tuin volledig bedekt met een dikke laag sneeuw.

We hebben daar een heleboel mooie bloemen en insecten gezien, waaronder diverse soorten sprinkhanen. Met een camera in je hand kun je je daar uren vermaken.

Via de kleine Sint-Bernhardpas zijn we vervolgens naar Frankrijk gereden. Het is de enige bergpas tussen de Valle d'Aosta en Frankrijk die met de wagen kan worden gepasseerd. In de winter is de pas vanwege de sneeuw gesloten. Via de westkust van het meer van Annecy zijn we naar ons hotel te gereden.

Kleine Sint-Bernhardpas

September 2003

In september 2003 hebben we samen met onze vriend Bob een rondreis gemaakt door Italië. Na een vlucht naar Bergamo zijn we onze rondreis begonnen in Bergamo-Alta, waarna we naar Milaan zijn gereden. We wilden in Milaan overnachten, maar omdat er een evenement was in Milaan konden we geen betaalbare overnachtigingsplaats vinden, zodat we teruggegaan zijn naar Bergamo om te overnachten. De volgende dag teruggegaan om Milaan te verkennen. Daarna zijn we naar Verona gegaan, maar ook daar konden we geen overnachtingsadres vinden, zodat we doorgereden zijn naar Vicenza om te overnachten en Vicenza te verkennen. De volgende dag zijn we met de trein een dagje naar Venezië gegaan. De dag erna hebben we eerst Verona bekeken en daarna zijn we naar Florence gereden. We hebben Florence verkend en hadden daar een ontmoeting met onze vrienden Marcel en Monique die in Italië op huwelijksreis waren en toevallig dezelfde dag in Florence waren. Na Florence zijn we naar Pisa gereden en nadat we Pisa hadden bekeken zijn we een stukje zuidelijker gereden, naar San Miniato, een kleine plaats met een kasteel op een heuvel. De volgende dag zijn we naar Siena gereden, onderweg zijn we even gestopt in San Gimignano, een pelgrimsstadje met een Middeleeuws centrum.  Na Siena zijn we naar Tivoli gegaan. De dag daarna zijn we een dagje met de trein naar Rome gegaan, gevolgd door een dagje naar Vaticaanstad, ook vanuit Tivoli maar nu met de bus en de metro omdat we net de trein gemist hadden. De dag daarop zijn we naar de Etruskische graven in Cerveteri gegaan en kwamen we erachter dat in een groot deel van Italië de stroom was uitgevallen, waardoor niet alleen in ons hotel de koffie-automaat niet meer werkten, maar ook de stoplichten onderweg niet en de verlichting bij de Etruskische graven. De volgende dag naar Napels gegaan en na een dagje relaxen hebben we Pompeï bekeken en zijn we bij de Vesuvius geweest. Vanaf Napels terug naar Nederland gevlogen.